Pages

Selasa, 23 Ogos 2016

KISAH ILMU HALIMUNAN

Pada suatu hari ketika tentera-tentera Hajjaj mencari-cari imam Hasan al basri, ia sedang bersembunyi di tempat khalwat Habib al ajami.
"Apakah engkau telah melihat Hasan pada hari ini?" tanya mereka kepada Habib.
"Ya, aku telah melihatnya", jawab Habib.
"Di manakah Hasan pada saat ini?"
"Di dalam bilik khalwat  ini".

Para tentera tersebut memasuki pertapaan Habib dan mengadakan penggeledahan, namun mereka tidak berhasil menemukan Hasan.

"Tujuh kali tubuhku tersentuh oleh mereka". Hasan mengisahkan, "namun mereka tidak melihat diriku".

Ketika hendak meninggalkan bilik khalwat itu Hasan mencela Habib: "Habib, engkau adalah seorang murid yang tidak berbakti kepada guru. Engkau telah menunjukkan tempat persembunyianku".

"Guru, kerana aku berterus terang itulah engkau dapat selamat. Jika tadi aku berdusta, nescaya kita berdua sama-sama tertangkap".

"Ayat-ayat apakah yang telah engkau bacakan sehingga mereka tidak melihat diriku?", tanya Hasan.

"Aku membaca Ayat Kursi Rasul beriman (al-Qur'an, 2: 255) sepuluh kali, dan Katakanlah. Allah itu Esa (al-Qur'an, 112: 1) sepuluh kali. Setelah itu aku ber-kata: 'Ya Allah, telah ku serahkan Hasan kepada-Mu dan oleh kerana itu jagalah dia' ".



Kredit kepada: kisah-kekasih-allah.blogspot.my

0 ulasan:

Catat Ulasan