Pages

Isnin, 19 Oktober 2015

MISTERI SEGITIGA BERMUDA MENURUT PANDANGAN ISLAM

Segitiga Bermuda adalah misteri yang belum dapat dirungkai sehingga kini.  Peristiwa kehilangan tanpa jejak di Segitiga Bermuda adalah fakta yang telah menyebabkan munculnya banyak teori dan spekulasi. Rasa ingin tahu menyebabkan banyak pihak ingin mencari pencerahan. Perbagai pendapat dan teori muncul entah salah atau benar.

Dimana Lokasi Segitiga Bermuda?
Dewan rasmi bidang geografi AS bahkan tidak dapat memastikan lokasi sebenar Segitiga Bermuda. Namun, berdasarkan fakta Segitiga Bermuda adalah tempat yang sangat nyata di mana kapal, pesawat dan orang-orang telah menghilang tanpa penjelasan yang pasti.
Segitiga Bermuda adalah sebuah daerah di bagian barat Samudera Atlantik Utara, dan dibatasi oleh titik-titik di Bermuda, Florida dan Puerto Rico. Ini meliputi kurang dari seribu mil pada satu sisi atau mencakup sekitar 500.000 mil persegi.

Mengapa Segitiga Bermuda Penuh Misteri?
Alasan pertama adalah kerana di wilayah Segitiga Bermuda telah terjadi banyak kehilangan kapal dan pesawat terbang lalu tak seorang pun dapat memberi penjelasan terperinci tentang fenomena tersebut.

Berdasarkan komunikasi terakhir dengan para pilot pesawat sebelum menghilang, mereka mendapati terdapat kerosakan tiba-tiba pada peralatan navigasi penerbangan dan peralatan, kompas berputar dan memberikan pembacaan palsu, serta radio tidak berfungsi sehingga komunikasi terputus. Mengapa dan bagaimana itu terjadi? Sehingga kini tidak ada penjelasan logik tentang keanehan tersebut.

Seterusnya, banyak khabar angin dan cerita-cerita yang berkembang. Salah satunya cerita yang dikaitkan Segitiga Bermuda dengan kejadian supernatural dan dunia lain. Ada juga yang berpendapat bahawa Segitiga Bermuda adalah tempat rahsia makhluk luar angkasa di planet bumi. Lalu dikaitkan juga dengan adanya penampakan piring terbang (UFO), cahaya dan cuaca aneh.

Misteri Segitiga Bermuda Menurut Pandangan Islam
Perbahasan tentang Misteri Segitiga Bermuda agak sedikit jelas dengan gambaran yang diberikan oleh Rasulullah Muhammad SAW. Hadist tersebut diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW telah bersabda :
"Apabila salah seorang berada ditempat yangg terbuka atau ditengah matahari sedang bersinar, lalu bayangan yang meneduhinya bergerak sehingga sebagian dari dirinya terletak ditempat panas dan sebahagian lagi di tempat sejuk, maka hendaklah dia berdiri atau meninggalkan tempat itu"

 Dalam hadits lain dari Jabir radiyallohu ‘anhu berkata: Bersabda Rasulullah Shallallohu ‘alaihi wasallam:
"Sesungguhnya Iblis meletakkan singgasananya di atas lautan dalam riwayat lain di atar air dan kemudian dia pun mengutus pasukannya. (HR. Muslim: 2813).

Firman Allah SWT dalam Al-qur’an, 
Dua lautan mengalir, dan kemudian bertemu. Antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing (Arrahman: 20-21)

Ternyata wilayah Segitiga Bermuda adalah wilayah pertengahan antara benua Amerika bagian Utara dan Afrika di mana terjadi pertemuan antara dua arus, iaitu arus panas dari Afrika dan arus sejuk dari Amerika Utara. Tempat tersebut termasuk ciri-ciri tempat yang disukai oleh syaitan dan Iblis. Maka sedikit terungkap mengapa Segitiga Bermuda tidak sesuai untuk manusia. Mereka tidak akan pernah mengizinkan manusia memasuki wilayah tersebut. Walaupun ada yang berjaya pasti didahului dengan perjanjian ghaib. Sebahagian yang tertangkap dijadikan tidak beriman lalu mati dalam keadaaan tersebut.

Pendapat lain mengatakan bahawa menurut Syaikh Imam M,  Iblis dan Syaitan tidak mampu mendekati pusat kawasan Segitiga Bermuda tetapi sentiasa berjaga di sekelilingnya untuk menghalangi setiap manusia yang cuba memasuki titik tengah kawasan tersebut. Apa yang terdapat di tempat tersebut? Jika manusia berjaya memasuki tempat tersebut maka mereka akan tahu tentang kebenaran alam dan akan enggan kembali ke dunia.

Menurut sebuah catatan kuno, Raja Iskandar Zulkarnain pernah cuba memasuki kawasan misteri itu. Dan sekembalinya dari tempat itu, mereka mengatakan bahawa tempat itu berpasirkan permata dan berbatukan berlian. Tempat yang dipenuhi dengan kabut putih tebal itu sangat indah untuk dipandang tapi sangat berbahaya untuk didekati

Kebenaran hanyalah milik Allah! Wallahualam!

Kesimpulan
Segitiga Bermuda adalah sebuah tempat yang menjadi pusat peradaban Iblis dan cucu-cucu Syaitannya.  Fenomena dan Misteri Segitiga Bermuda mungkin berada di wilayah lain di muka bumi ini, kerana keturunan Iblis akan memiliki kerajaan baru sepanjang waktu, dan tempatnya selalu di wilayah bertemunya dua hal yang berlawanan, seperti panas dan sejuk.

Sekian...


0 ulasan:

Catat Ulasan